Resan till att bli en influencer började en vecka in i Maj, helt spontant utan en tanke på framtida planer. Planerna eskalerade snabbt eftersom jag har en tendens att snöa in mig på intressanta områden. Jag insåg direkt att för att nå målet och bli en influencer så kommer det krävas betydligt mer än att enbart lägga upp snygga bilder på Instagram.
Målsättning för 2017
#1 Bli en influencer
Vad är en influencer och när har jag uppnått det? För mig innebär det att företag ser ett större värde i att förknippas med mig och därför är villiga att betala för det. För mig är det också viktigt att jag kan stå bakom företagets värderingar och produkter.
Delmål
Antal följare – 20 000
Den senaste trenden är inte att du ska ha så många följare som möjligt utan att du ska ha en engagerad publik som följer och lyssnar på dig. Specifikt för Instagram kan det t.ex vara att minst 8% av dina följare ska gilla / kommentera dina inlägg. Så kan du hålla ditt engagemang högt, samtidigt som dina följare ökar i storlek så är du på rätt spår.
Bloggen
Antal läsare – 10 000 per månad
Medan Instagram är mitt medie för att visuellt dela med mig av mina resa så kommer bloggen att fylla ett mer strategiskt syfte. Här kommer jag att kunna dela med mig om mina utmaningar, följa upp och berätta om min utveckling. Delarna som inte riktigt passar i ett Instagram-flöde.
E-post
Antal prenumeranter – 100
Eftersom nya/starka relationer är en av de viktigaste delarna i att nå målet och bli en influencer så ser jag e-post som det medlet där jag kan ha en direkt kontakt med mina läsare, få feedback och bolla idéer om framtiden. Det är en del av att bygga en starkare relation med mina läsare/följare/vänner.