Digital Marknadsföring [Nybörjarguide]

I den här artikeln reder vi ut begreppet Digital Marknadsföring. Söker du efter digital marknadsföring så är du med största sannolikhet ute efter att annonsera på Google, Facebook eller Instagram. Men för att försäljningen verkligen ska ta fart finns det betydligt fler verktyg du bör använda.

[toc]

Vad är digital marknadsföring?

För att förstå begreppet digital marknadsföring behöver vi gå tillbaka i tiden. För ca 20 år sedan var lades majoriteten av marknadsföringsbudgeten på Print (Tidningsreklam), Utomhusreklam, Direktreklam, TV och Radio. När internet tog fart flyttades sakta med säkert mer och mer budget över till reklam på internet. Hemsidor, forum och andra mötesplatser blev fyllda med banner-annonser och utvecklingen av digital marknadsföring var i full gång.

Den här typen av reklam hänvisas oftast till som offline-kanaler. Trots att det idag faktiskt går att utveckla, köpa och analysera digitalt så är syftet att möta människor med ett budskap när de inte ”surfar” på internet.

Digital marknadsföring som primärt består av följande online-kanaler:

  • Displayannonsering
  • Sökmotorannonsering
  • Sökmotoroptimering
  • Annonsering på sociala medier
  • Youtube annonsering och webb-tv
  • Affiliatemarketing

För att ge en enhetlig upplevelse för konsumenten behöver budskapet vara genomgående i både offline och online-kanaler. Detta kallas för Omnikanal.

Varför investera i digital marknadsföring?

Det finns många anledningar till varför ett företag bör investera delar av sin marknadsföring på onlinemarknadsföring.

  1. Mätbarhet
  2. Målgrupp
  3. Algoritmer

Mätbarhet

Om du gör en annons i tidningen så har du väldigt svårt att bedöma hur många som faktiskt ser annonsen. Har du tur ringer telefonen lite extra eller så trillar det in ett par nya mejl. Där är din mätbara effekt.

Det innebär inte att TV och Radio är slöseri med pengar. Där finns fortfarande ett enormt genomslag och i kombination med online-kanaler är effekten riktigt bra.

Till skillnad från offline-kanaler är det enkelt att mäta utfallet i online-kanaler. Du ser direkt hur många som har sett din annons, klickat på den, hur många som läste innehållet på din sida och framförallt hur många och vem som valde att kontakta dig.

Målgrupp

När du investerar i TV eller Radio-reklam så har du sällan någon koll på vem det är som ser eller hör din reklamsnutt. Du får helt enkelt hoppas på att dina beställare finns med i den breda massan som har radion på eller som glor på tv.

Digital marknadsföring gör det möjligt för dig att annonsera för enbart dina beställare, eller dina konsumenter. På Linkedin kan vi välja att annonsera för enbart ”Försäljningschefer”, på Facebook kan vi annonsera för personer som precis fött barn och på Google kan vi annonsera för personer som söker efter din produkt eller tjänst.

Med det sagt är den bästa strategin oftast att använda flera kanaler samtidigt. Online och Offline har tillsammans en enorm effekt på din investering i marknadsföring.

Målsättning

Det absolut viktigaste när du ska börja annonsera oavsett online eller offline är att ha en målsättning. Ett exempel kan vara att ni ska anskaffa 15 nya kunder varje månad eller öka omsättning med 25% på hela året.

Algoritmer

De flesta annonsverktyg har idag automatiserad optimering. Det innebär att om du har en målsättning på att hitta nya kunder. Då kommer verktyget på egen hand titta på beteendet av dina nuvarande kunder och försöka hitta personer som uppvisat ett liknande beteende. På så sätt rensar algoritmerna automatiskt bort de personer som inte är intressanta och försöker mer aggressivt att anskaffa de användare som uppfyller vissa kriterier. Den här funktionaliteten är fortfarande inte möjlig med offline-kanaler men algoritmerna kan använda offline-data för att dra slutsatser kring beteendet vid anskaffningen av t.ex nya kunder.

Marknadsföringskanaler

Det finns mängder av kanaler och verktyg inom digital marknadsföring. Följande kanaler är de absolut vanligaste och enklaste att komma igång med.

Sökmotoroptimering

Nästan alla börjar sin köpresa med att Googla eller använda en annan typ av sökmotor när de letar efter en produkt eller tjänst. När du arbetar med sökmotoroptimering (SEO) är syftet att komma så högt upp sökresultatet på Google, även kallat det organiska resultatet. SEO är ett långsiktigt alternativ som blir svårare med tiden eftersom konkurrensen bland de sökresultatet ökar. Därför brukar man säga att SEO är evergreen, det av anledningen att när du väl har fått en topp-position är det sannolikt att du har den positionen under en längre period. Ibland i flera år. Det kostar inget och du får massor av besökare till din sajt.

Sökmotorannonsering

Sökmotorannonsering förkortas SEM och är annonserna som visas på Google, markerade med ordet ”Annons”.

Medan SEO kan ta flera månader att ta sig till upp i sökresultatet så är de betalda annonserna en genväg till topp-positionerna. Det fungerar så att du tar reda på vilka sökord som din målgrupp använder när de letar efter din produkt eller tjänst. Om du arbetar som frisör i Stockholm så kan det vara naturligt att dina kunder söker på Google med ordet ”Frisör Stockholm”. Med Sökmotorannonsering kan du säkerställa att din annons dyker upp där när en person söker på det ordet. Du väljer själv vilket belopp du är beredd att betala för varje klick på din annons.

Låt säga att du räknat på vad varje kund är värd för dig och kommit fram till att du har råd att investera 100 kr för att köpa in en ny kund. Var femte person som klickar på din annons bokar en klippning på din sajt. Då har du råd att betala upp till 20 kronor per klick utan att det blir för dyrt.

Annonsering på sociala medier

Sociala medier förändrade branschen helt när de började tillåta annonsörer att välja väldigt specifika målgruppsinställningar till deras annonskampanjer. På Facebook kan du t.ex. välja att annonsera för för personer som precis fött barn, gått klart en utbildning eller varit utomlands. På Linkedin kan du välja yrkestitlar och bara annonsera för t.ex marknadschefer eller inköpare.

Idag är sociala medier ett måste och ett utmärkt ställe att börja sin digitala marknadsföring men var försiktig. Felaktiga inställningar kan snabbt kosta dig mycket och helt i onödan.

Facebook äger som bekant Instagram och tillsammans kan du nå nästan varje person i Sverige. Lägg till Snapchat, Twitter och TikTok och du har nästan alla människor från 13-65.

Affiliate marketing

Ett provisionsbaserat upplägg där du enbart betalar för ny kund eller köp av din tjänst. Fungerar ungefär som externa säljare och du betalar bara när du säljer något. Låg risk och nybörjarvänligt.

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *