Varför det är helt rätt tid att bli en influencer

Personligen så tror jag att influencers är en viktig del i en modern marknadsföringsstrategi. Det finns många exempel på företag som byggt hela sin grund med hjälp av influencers. Daniel Wellington är det mest uttjatade företaget och därefter kommer Black Milk Clothing. Men att bli en influencer och få betalt för att vara en del i marknadsföringen är inget som händer över en kväll. Varför ska du bli en influencer? Vad är det egentligen som krävs?

Som du förstått nu efter att ha läst lite om mig och mitt tidigare blogginlägg så har jag ägt ett flertal hemsidor och faktiskt kunna tjäna en månadslön utan att behöva göra så mycket. Därför ska du lita på mig när jag säger att det är helt rätt tid att bli en influencer och att det finns enorma möjligheter. Det är ett affärsområde som bara växer och växer. Om du inte börjat med att läsa ”Börja Här” så föreslår jag att du gör det och följer punkterna innan du fortsätter längre.

3 anledningar till varför du ska bli en influencer:

  1. En växande marknad
  2. Skalbart
  3. Passiv inkomst

En växande marknad

I december 2016 nådde Instagram en enorm milstolpe och passerade 600 000 000 användare. 2010 hade Instagram bara 1 000 000 användare. Det finns inget som tyder på att användandet kommer att minska. Dessutom gjordes en studie nyligen som visade att 84% av alla marknadsförare vill använda influencers i deras marknadsföringskampanjer de kommande 12 månaderna. När vi ändå pratar siffror så får vi absolut inte glömma att endast 30% av jordens befolkning använder internet. Det finns alltså en enorm marknad kvar.

Skalbart

Att din affärsmodell är skalbar innebär att du kan duplicera din process om och om igen för att öka din omsättning. Instagram tillåter dig att ha kontroll över fem olika konton från din användare. Genom att ha flera konton kan du snabbt skala upp antalet följare. Du har säkert stött på alla dessa ”inspirations”-konton på Instagram. Flera av dessa ägs av samma personer som har satt det i system att duplicera sin process och på så sätt få enorma mängder följare och inte minst pengar.

Låt oss säga att du har 10 000 följare och du tar 250 kr betalt för att lägga upp en bild åt ett företag. Om du lägger upp en bild åt ett företag varje dag så blir det 7500 kr i månaden. Multiplicera detta med 10 och du har 75 000 kr i månaden.

Passiv inkomst

Om jag ska vara ärlig så brukar jag vara försiktig när jag pratar om passiv inkomst. Många förknippar det med bullsh*t och pyramidspel. Ni har säkert själva blivit kontaktade på Instagram av dessa lycksökare från Marbella, som erbjuder er att sälja tandkrämer och jobba från hela världen. Anledning till att jag känner att jag kan prata om det är för att jag haft en passiv inkomst i flera år.

En passiv inkomst är inget som magiskt poppar upp på ditt bankkonto utan det kräver en uppoffring. Du behöver investera tid och pengar innan det börjar hända något. Det finns inte heller en rak väg till hur du når ditt mål men huvudsaken är att du faktiskt börjar, idag.

Låt dig inte luras!

Överlag så är det viktigt att din personlighet på Instagram talar till din tilltänkta målgrupp. Du behöver fundera på vilka personer och vilka företag som du vill ska följa och förknippas med dig. Jag kommer att skriva fler inlägg kring detta ämne de kommande veckorna. Men låt dig inte luras av hur enkelt det låter. Det är det INTE. Det finns enorm potential men det kommer kräva rejält engagemang från din sida. Var beredd på att misslyckas några eller många gånger innan du når framgång.

Ett svar på “Varför det är helt rätt tid att bli en influencer”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *