Allt om influencers

Att leva på sociala medier, en blogg eller Instagram är det många som gör men hur lyckas de? Varför är företag villiga att betala för att synas tillsammans med  dessa profiler och vad är egentligen en influencer?

  • Vad är sociala medier?
  • Vad är en influencer?
  • Vem är en influencer?
  • Hur tjänar du pengar som influencer?
  • Vad är influencer marketing?

Vad är sociala medier?

När vi pratar om sociala medier så tänker nog de flesta på Facebook, Instagram, Youtube, Twitter och Snapchat. Men det har blivit mer diffust vad sociala medier är idag och även hemsidor som Reddit eller appar som Musica.ly. Vissa skulle även räkna in bloggar till sociala medier.

Vad är en influencer?

Det är enkelt, från början så var en influencer en individ som influerade och inspirerade en grupp av människor genom sin närvaro på nätet oftast via sociala medier.

Det finns inte riktigt några kriterier för vem som kan vara en influencer. Tidigare så har antalet följare på t.ex Instagram, Facebook eller Youtube varit en stor faktor. Företag har betalat influencers hej vilt för att synas inför deras massiva publik. Det skapade kaos på marknaden och influencers tävlade med varandra för att ha så många följare som möjligt. Till och med kända musiker köpte följare för att inte se mesiga ut i sina digitala kanaler. Skandalen avslöjades och Justin Biebers följarskara minskade med miljoner över en natt.

Idag är det viktigaste att dina följare är engagerade och det är ointressant att ha flera hundratusen följare om de inte engagerar sig med dina inlägg. Detta beror delvis på att Facebook ändrade sin algoritm för hur inläggen på Instagram visas för dina följare. Förr fick alla dina följare se dina senaste inlägg men nu så visas enbart dina inlägg för de användare som verkligen är engagerade i ditt innehåll.

Vem är en influencer?

Det finns väldigt många influencers som agerar och kommunicerar på ett dussintals olika plattformar. Några av de namn som vanligtvis förknippas med ordet influencers är, Blondinbella, Kenza och Kissies. Du känner säkert till dom och att de började som bloggare för många år sedan. Därefter byggde de upp sin publik som nu följer, engagerar och inspireras av deras dokumenterade liv.

Jacob Sartorius är en ung musiker som snabbt blev populär på appen Musically och på så sätt byggde upp sin publik och är idag enormt stor. På Instagram har han över 8 miljoner följare. Iza och Elle är två tvillingar från Sverige som har över 50 000 följare på Musically och kan idag titulera sig som Sveriges mest populära influencers på Musically.

H3H3 är en Youtube-kanal som drivs av Ethan and Hila Klein. Kanalen är en komedi-kanal som ständigt skapar nya parodier av andra komiker, influencers, youtubers. Samtidigt skapar de enormt engagemang genom att vara aktiva i olika samhällsdebatter. Bland annat har de skapat en fond för att försvara innehållskapare på youtube.

Nu tror du säkert att det krävs flera års arbete och tusentals följare för att bli en influencer. De personligheter jag listade ovan var endast för att tydligt visa exempel på välkända influencers.

Pinkpineappple är ett exempel jag gillar att dela med mig av. Denna Instagram-profil drivs av Emma och Lisa. De träffades över sociala medier och delar samma passion i livet. På kort tid har de också visat att de arbetar bra tillsammans, antalet följare växer snabbt samtidigt älskas de av företagen, bla. Glossybox.

FitnessFlinky är ännu ett bevis på att det går att vara influencer utan tusentals följare. Många tror att bara för att det finns massor av profiler med inriktning på träning och hälsa så är det omöjligt att lyckas. Det stämmer inte. Allt handlar dedikation och passion. IcanIwill är ett företag som ofta ses tillsammans med FitnessFlinky.

Vad är influencer marketing?

Influencer marketing är egentligen inget nytt. Kort sagt handlar det om att koppla ihop din produkt eller tjänst med en person som har en grupp med anhängare. Youtube, Instagram eller Twitter är de vanligaste kanalerna när idag utvärderar potentialen hos en influencer. En bloggare eller föreläsare som är auktoriteter inom ett visst område kan också vara en lämplig influencer till ert varumärke.